Jak w domu korygować zaburzenia rozwoju u dzieci?

Jeśli zauważamy niepokojące sygnały w zachowaniu dziecka, warto przyjrzeć się temu bliżej. Może to być zaburzenie integracji sensorycznej, które z łatwością można skorygować w domu.

Kiedy dziecko potrzebuje ćwiczeń pobudzających integrację sensoryczną? Pierwsza sytuacja, która mogłaby na to wskazywać to rodząca się w głowie rodzica myśl: „Dlaczego moje dziecko jeszcze tego nie potrafi?”. Wszelkie opóźnienia w rozwoju, częste zmęczenie lub wręcz przeciwnie – nieustanne pozostawanie w ruchu, mogą być ściśle związane z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Te zaś odpowiadają, jak sama nazwa mówi, za odbieranie i przetwarzanie przez mózg bodźców zewnętrznych. Pod uwagę bierzemy jednak nie tylko wzrok, słuch, dotyk i smak, ale też wrażenia zmysłowe pochodzące z ruchu oraz grawitacji. W związku z tym zaburzenia te mogą pojawiać się wtedy, gdy któryś ze zmysłów nie został dobrze rozwinięty.

Co najważniejsze, integracja sensoryczna kształtuje się do 7 roku życia, jednak jest najbardziej wzmożona u dzieci do 3 lat. W związku z tym jest to najlepszy czas na skorygowanie pewnych zaburzeń, które w przyszłości mogłyby okazać się sporym utrudnieniem. Bowiem zaburzenia tego rodzaju powodują niewłaściwe reakcje (fizyczne i myślowe) organizmu lub ich całkowity brak. To może wiązać się z problemami w nauce czy też w ogóle w funkcjonowaniu.

Jak korygować poszczególne zaburzenia rozwoju u dzieci?

Terapia integracji sensorycznej polega na ćwiczeniu i korygowaniu pewnych niedoskonałości, które w głównej mierze opierają się na przetwarzaniu sygnałów. Im więcej razy mózg przetworzy podobną informację, tym lepiej! Wówczas będzie to sygnał odpowiednio rozpoznawany przez organizm i wywoła właściwą reakcję. Terapia tego rodzaju jest niezwykle prosta i może być z powodzeniem stosowana w domu. Jak więc to zrobić?

Takie zajęcia mogą kojarzyć się z rozrywkami przedszkolnymi. Chodzi jednak o to, aby dziecko rysowało, wycinało, wyklejało i lepiło z plasteliny. Tworząc obrazki ćwiczymy wyobraźnię przestrzenną, ale też przywiązujemy wagę do kolorów. Wycinanie i wyklejanie wymagają od dzieci znacznie więcej skupienia niż w przypadku dorosłych. Zatem są niezwykle rozwojowe – zarówno jeśli chodzi o sprawność myślenia, jak i działania.

Bardzo istotna okazuje się także zabawa plasteliną. Dlaczego? Można powiedzieć, że kształtuje ona dłonie. Zatem dzieci, które dużo lepią z plasteliny, mają ładniejsze i równe pismo. W związku z tym, stwórzmy dziecku możliwości rozwoju kreatywnego i uczestniczmy w tych zabawach. Dzięki temu wyrównamy szanse malucha w szkole, ale też w środowisku rówieśniczym.

Zabawy, które wpływają na rozwój rozmaitych zmysłów

Oprócz wspomnianych wcześniej ćwiczeń, rodzice mają do dyspozycji także kształcące zabawy. Te zaś są dla dzieci niezwykle atrakcyjne, dlatego też z chęcią będą brały w nich udział. Gry typu „stary niedźwiedź mocno śpi” i „ciuciubabka” to nie tylko dziecięce zabawy. Jak się okazuje, doskonale rozwijają one spostrzegawczość, spryt oraz umiejętności ruchowe. Podczas gry dzieci zyskują także koordynację wzrokowo ruchową. Niemniej, najlepszym ćwiczeniem na rozwój i ugruntowanie koordynacji pozostaje zabawa piłką. Na początku może to być turlanie po ziemi, a później dopiero rzucanie i łapanie.

Dla niektórych zagadką pozostaje jak rozwijać zmysł smaku u dziecka, szczególnie, gdy jest ono dosyć wybredne. W związku z tym niezwykle przydatne, a nawet niezastąpione może okazać się wspólne gotowanie. Różnego rodzaju sałatki czy też wypieki, działają w sposób niesamowity na węch oraz smak. Najważniejsze jednak, aby w czasie przygotowywania pozwolić maluchowi na próbowanie. Oprócz tego, ćwiczymy również zręczność naszej pociechy, ponieważ w kuchni jest ona niezbędna. Wspólne gotowanie nie wymaga dużych nakładów finansowych, ani ogromu czasu. Wystarczą proste potrawy lub przekąski, a wtedy również cel zostanie osiągnięty.

Jak więc ćwiczyć słuch? Oczywiście nie uda się to bez pomocy muzyki i słuchania bajek oraz opowieści. Co więcej, dobrze jest ćwiczyć przy tym śpiewanie piosenek, które znacznie wpływa na jakość zrozumienia tekstu. W przypadku opowieści lub bajek słuchanych, rozmawiajmy o nich z dzieckiem. Dopytujmy o różne szczegóły, a jeśli nie pamięta – wyjaśnijmy od nowa. W ten sposób krok po kroku wyćwiczymy u dziecka umiejętność słuchania ze zrozumieniem.

2 komentarze

  1. wuefista Odpowiedz

    Gimnastyka i jeszcze raz gimnastyka (jak widzę przedłużające się zwolnienia dzieci z lekcji w-f to mnie zalewa …….. Czy rodzice nie wiedzą że robią tym krzywdę swoim dzieciom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.