Z rowerem jest, jak z samochodem, jeśli odpowiednio o niego nie dbamy, szybko „przyplątują się” do pojazdu różnego rodzaju awarie. Jednoślad należy czyścić po każdych wojażach w czasie deszczowej pogody i przynajmniej raz w roku zafundować mu profesjonalne serwisowanie. Zobacz jak prawidłowo jak dbać o rower.
Serwisowanie zwykle przeprowadza się na wiosnę. Rower oddany w ręce fachowca jest rozbierany na części, zużyte zostają wymienione na nowe, jednoślad zostaje naoliwiony, aby chodził płynnie i bez zgrzytów.
Rower podobnie, jak auto, nie lubi garażować pod chmurką, najlepiej mu w miejscu suchym i ciemnym, bo za nasłonecznieniem również nie przepada. Miłośnicy jednośladów najczęściej trzymają je w domu, w pokrowcach lub wiszące na hakach.
Jak dbać o rower – Kosmetyka
Rower należy czyścić systematycznie, używając do tego specjalnego płynu do mycia rowerów. Preparat spłukuje się wodą, a rower należy wytrzeć suchą ścierką. Koła myje się preparatami na bazie mydła, natomiast do łańcuchów są specjalne środki odtłuszczające. Jeśli mimo zimy, nie rezygnujemy z jazdy rowerem, należy czyścić go środkami antykorozyjnymi, aby zabezpieczyć pojazd przed działaniem soli.
Kolejnym zabiegiem, który należy systematycznie wykonywać, to smarowanie roweru. Smarować należy łańcuch oraz dźwignię przerzutki. Jest kilka rodzajów olejów do tego przeznaczonych, wszystko zależy od tego, do jakich celów służy rower: do jazdy wyczynowej, górskiej, w mieście, czy podczas zmiennych warunków pogodowych. Najintensywniej w rowerze zużywa się łańcuch, to do niego przyczepia sie pył i piasek, które wędrują do wewnętrznych elementów razem ze smarem. Dlatego to właśnie o łańcuch należy dbać ze szczególną troską. Przed smarowaniem należy starannie wyczyścić cały napęd: łańcuch, zębatki przednie i tylne, przerzutki. Smaru należy używać po jeździe, a nie przed – wtedy zdąży dobrze wyschnąć.
Jak dbać o rower – Bezpieczna jazda
Aby wyprawy rowerowe były bezpieczne trzeba przed wyjazdem sprawdzić kilka podstawowych rzeczy. Po pierwsze koła: powinny być proste, regularnie centrowane, a dętki napompowane, bieżnik opon nie może być nadmiernie starty, bo podczas hamowania, będzie się ślizgał po nawierzchni.
Po drugie kierownica – musi być prosta i dobrze przykręcona, ale uwaga! Jeśli są w niej przeskoki podczas skręcania, to oznacza, że śruby są przykręcone zbyt mocno.
Kolejny element tej rowerowej układanki, to siodełko. Należy je tak ustawić, aby noga podczas jazdy swobodnie prostowała się w kolanie. To odciąża stawy.
I wreszcie ostatnia, bardzo ważna rzecz, to hamulce. Manetka nie może dotykać kierownicy, w stanie spoczynku, klocki powinny znajdować się blisko obręczy. Należy je wymieniać w miarę potrzeb, nie powinny być jednostronnie zużyte. Hamulce należy wymieniać, jeśli zaczynają „piszczeć”. Nie warto oszczędzać na nich, ponieważ to podstawowy element bezpiecznej jazdy na rowerze.
Autor: Anna Twardowska
Dodaj komentarz