Nowa Dacia Duster, czyli kompaktowy SUV z udoskonaloną bazową wersją silnikową, jest już dostępna w sprzedaży. modyfikowany model auta ma nowy silnik, który jest… mniejszy i wolniejszy od swojego poprzednika. Co ciekawe, zdaniem wielu znawców motoryzacji dzięki tej wersji silnikowej samochód zyskuje.
W poprzednim modelu mieliśmy do czynienia z wolnossącym silnikiem 1.6 SCe o mocy 115 KM, z momentem obrotowym 156 Nm, 4 cylindrami i przyspieszeniem do 100 km/h w 11,9 s. Prędkość maksymalna wynosiła 172 km/h. Bazowa wersja była dostępna z sześciobiegową, manualną przekładnią i napędem 4×4.
Nowa Dacia Duster ma benzynowy, turbodoładowalny silnik o mocy 100 KM, z momentem obrotowym 160 Nm, 3 cylindrami i przyspieszeniem do 100 km/h w 12,5 s. Maksymalna prędkość jest niższa od poprzednika o 4 km/h. Dacia Duster 1.0 TCe występuje z pięciobiegową manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś. Nie ma napędu na cztery koła, za to dzięki zastosowaniu wtrysku pośredniego można ją kupić z instalacją gazową.
Dlaczego więc Dacia wprowadziła mniejszy, a zarazem droższy silnik? Ano dlatego, że marka stawia na uniwersalność i niższe spalanie.
Przyjemna jazda
Ubytek mocy i gorsze osiągi Dacia rekompensuje większym momentem obrotowym. SUV ma lepszy zryw i może się pochwalić większą elastycznością od poprzednika. Silnik jest też dość cichy, choć sam samochód jest raczej przeciętnie wyciszony. Śmiało można powiedzieć, że Duster 1.0 TCe doskonale radzi sobie w miejskim otoczeniu. Spokojna jazda po mieście nie wymaga częstej zmiany biegów, a spalanie w cyklu mieszanym jest zaskakująco niskie – między 6,1 a 6,4 l na 100 km.
Równie dobrze samochód radzi sobie na trasie, a konkretnie na drogach krajowych. Dacią Duster można jechać sprawnie i wygodnie, ale nie można liczyć na możliwość wyprzedzania każdego na drodze. W tym wypadku spalanie również jest zadowalające – spokojnie można zejść poniżej 6 l/100 km.
Auto nie sprawdza się jednak najlepiej na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Dość duże spalanie, odczuwalne wibracje generowane przez układ napędowy oraz hałas we wnętrzu (m.in. za sprawą silnika, który przy prędkości powyżej 130 km/h jest mocno słyszalny) burzą przyjemność z jazdy. Ponadto na autostradzie przydałby się szósty bieg, aby obniżyć obroty silnika. Nie ma wątpliwości, że autostrada nie jest optymalnym środowiskiem dla nowej Dacii Duster, ale to akurat nie powinno dziwić, bo nie aspiruje ona do roli auta dynamicznego.
Niższe osiągi Dacii Duster 1.0 TCe nie wpływają odczuwalnie na komfort codziennej eksploatacji, natomiast jeśli zderzymy je z zauważalnie mniejszym spalaniem, w ogóle tracą na znaczeniu.
Funkcjonalne wnętrze Dacii Duster
Sporo przestrzeni w kabinie nowej Dacii sprawia, że podróż w cztery osoby jest dość komfortowa. Zadowalająca jest też pojemność 445-litrowego bagażnika.Wnętrze nowego modelu jest estetyczne, choć nie brakuje plastików, które są dość twarde i nie zawsze wyglądają elegancko. Z drugiej strony są one solidne i dobrze zmontowane. Pamiętajmy, że na samochód trzeba patrzeć przez pryzmat ceny. A w tym świetle całość, w tym kokpit, prezentuje się dość nowocześnie i wypada naprawdę nieźle.
Nie znajdujesz klienta na auto? Zapraszamy Cię do skupu aut w Bochni: skupautzagotowke.net/skup-aut/bochnia
Nie ma tu luksusów, zbędnych dodatków klasy premium i elektronicznych bajerów. Jest prosto i funkcjonalnie, m.in. za sprawą dużych ikon na dotykowym wyświetlaczu, które ułatwiają nawigację. Uwagę zwraca estetyczny, a przy tym intuicyjny w obsłudze panel automatycznej klimatyzacji. Fotele są dość wygodne, choć niektórym może brakować optymalnego podparcia bocznego. Za niewielką dopłatą można otrzymać podgrzewane fotele, które znacznie podnoszą komfort zimą. Ich jedyna wadą jest brak zróżnicowania stopni grzania.
Zadowalający stosunek jakości do ceny
Dacia Duster od lat pozostaje jednym z najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju w kategorii nowych aut. To całkiem zrozumiałe, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Duster jest najtańszym samochodem typu SUV wśród modeli dostępnych na polskim rynku. Właśnie stosunek jakości do ceny jest w tym przypadku jednym z najbardziej docenianych walorów i znaczącym argumentem przemawiającym za zakupem.
Marce Dacia udało się stworzyć we współpracy z Renault udane samochody dla mniej zamożnych klientów. Dużą zaletą auta jest też to, że nadwozie nie zdradza niskiej ceny samochodu. Przeciwnie, duże koła, wysokie zawieszenie i doskonała amortyzacja, dzięki którym auto świetnie sobie radzi nawet z poważniejszymi nierównościami, sprawiają, że Dacia Duster prezentuje się naprawdę dobrze. Niektórym może przeszkadzać jedynie mocne bujanie i wychylanie się nadwozia na zakrętach, spowodowane właśnie miękką charakterystyką nadwozia. Ale przecież nie ma ideałów.
Nowa Dacia Duster w pigułce
Dacia Duster 1.0 TCe to świetny wybór dla tych, którzy poruszają się głównie po mieście, a jednocześnie nie lubią przepłacać. Komfort, jaki zapewnia Duster, jest naszym zdaniem o wiele lepszy, niż można by sądzić po cenie i parametrach technicznych auta.
Mimo kilku drobnych niedociągnięć auto oferuje bardzo wiele w rozsądnej cenie, zarówno w bazowej, jak i w kompleksowo wyposażonej wersji. Z pewnością samochody rumuńskiej marki Dacia jeszcze długo będą stanowić jedną z najbardziej konkurencyjnych i atrakcyjnych ofert na rynku.
AutoVIPek
Przygotowując się do zmiany auta, rozważałem kilka modeli różnych marek. Wygrała nowa Dacia Duster i to był najlepszy możliwy wybór. Śwetnie sprawdza się w miejskich warunkach. No i podoba się żonie 🙂
Jeśli szukacie SUV-a w dostępnej cenie, to polecam. Nowa Dacia Duster mimo naprawdę drobnych niedociągnięć świetnie zdaje egzamin. Nie szukam bajerów ani fajerwerków, ale za te pieniądze jest funkcjonalnie, wygodnie i sprawnie na drodze. I tak ma być.