Tablet w rękach dziecka − drzwi do edukacji czy zguba?

Widok dziecka z tabletem bądź smartfonem w ręku nie należy do rzadkich. Używanie tabletów przez dzieci ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Jakie argumenty przemawiają za, a jakie przeciw temu pomysłowi?

Tablet ma służyć dziecku do zabawy i nauki, powinien więc obsługiwać różnego rodzaju aplikacje i gry edukacyjne, a także umożliwiać oglądanie bajek oraz filmów.

Plusy i minusy udostępniania dziecku tabletu

Główne zalety dawania dziecku tabletu to umożliwianie mu samodzielnej zabawy oraz nauczenia się wielu nowych rzeczy. Tablet może być dla dziecka idealnym sposobem, aby rozwijać umiejętności liczenia, czytania oraz abstrakcyjnego myślenia. Wystarczy znaleźć dziecku odpowiednie aplikacje edukacyjne, a efekty będą naprawdę imponujące. Korzystanie z tabletu z rozsądną częstotliwością może stanowić odprężającą formę rozrywki i nauki podczas jazdy samochodem, ale też wtedy, gdy dziecko odczuwa niepokój lub jest zestresowane.

Trzeba jednak pamiętać, że to, co z zasady jest dobre, może mieć także wady. W przypadku udostępniania tabletu dzieciom to przede wszystkim negatywny wpływ ekranu na wzrok podczas długiego użytkowania, a także ryzyko, że dziecko porzuci inne, bardziej twórcze zabawy.

W pierwszych latach życia mózg człowieka rozwija się najintensywniej. Do rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych jego mózgu. W czasie zabawy, która poza sprawieniem radości ma też rozwijać dziecko, powinny być wykorzystywane wszystkie zmysły. Podczas używania tabletu aktywnie działa tylko wzrok. Nawet dotyk jest ograniczony, gdyż dziecko nie dotyka niczego poza gładką powierzchnią szklanego ekranu. Nie mówiąc o węchu, słuchu, smaku. Dźwięk pochodzi tylko z jednego źródła.

Chociaż odpowiednio dobrane treści internetowe mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój dzieci, to istnieje ryzyko, że zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń elektronicznych będzie dla nich szkodliwe.

Lepiej zrezygnować z tabletu dla dziecka?

Jeżeli rodzic poświęci kilkanaście minut, bawiąc się razem z dzieckiem na ekranie tabletu, nie ma problemu. Taką zabawę powinna zakończyć następna − prawdziwymi zabawkami: klockami, kredkami, samochodzikami, lalkami, farbami, plasteliną. Taka zabawa kształtuje koordynację ruchową dziecka, oddziałuje na różne zmysły i dostarcza tak samo dużo bodźców jak zabawa na ekranie tabletu czy smartfonu.

Jeśli tablet, to pod warunkiem

Można jednak połączyć korzyści, jakie dają elektroniczne urządzenia i ograniczyć ich wady. Jak to zrobić? Aktywne pomagając dziecku właściwie korzystać z tabletu. Warto wprowadzić ograniczenie czasowe korzystania z tabletu oraz ustalić porę dnia (nie należy udostępniać urządzeń ekranowych przed snem, gdyż zarówno promieniowanie monitorów, jak i oglądane treści mogą przyczyniać się do problemów z zasypianiem i niekorzystnie wpływać na jakość snu). Podczas jedzenia nie należy dawać dziecku tabletu bądź smartfonu, gdyż straci zainteresowanie posiłkiem i nie nauczy się samodzielności.

Do a jeden krok

Co powinno zaniepokoić rodzica i skłonić do bezzwłocznego zasięgnięcia porady specjalisty?

Główne sygnały świadczące o uzależnieniu dziecka od tabletu lub smartfonu mówią pojawiają się, gdy dziecko nie rozstaje się ze swoim telefonem, wciąż trzyma go przy sobie, przerywa rozmowę, aby odebrać połączenie lub odpisać na wiadomość, wykonuje inne czynności z telefonem w ręku, korzysta z niego w miejscach i sytuacjach, w których nie powinno się tego robić (np. w toalecie lub podczas przechodzenia przez jezdnię), ukrywa korzystanie ze smartfonu przed rodzicami, bywa rozdrażnione i niespokojne, gdy próbujesz ograniczyć mu korzystanie z telefonu, potrafi zapomnieć o jedzeniu, jest zdekoncentrowane.

Uzależnienie objawia się tym, że tablet staje się centrum całego świata dziecka, a odebranie mu urządzenia wywołuje niezadowolenie, a nawet agresję. Dziecko uzależnione od tabletu ma problem z kontrolowaniem swojego zachowania. To z kolei prowadzi do poważnych konsekwencji w rozwoju psychologicznym młodego organizmu.

Dlatego warto odwlekać moment, w którym damy małemu dziecku telefon lub włączymy bajkę na tablecie. Pokażmy mu najpierw, ile jest pięknych i cudownych rzeczy w rzeczywistym świecie, żeby później wiedziało, że poza wirtualną rzeczywistością istnieje też ta prawdziwa. Przede wszystkim jednak, rodzice powinni dawać przykład i być w stanie „wylogować się”. Mamo, tato, odłóż telefon, gdy spędzasz czas z dzieckiem. Twoja uwaga i zaangażowanie w wspólne spędzanie czasu to najlepsze, co możesz dać dziecku.

Paulina Brzezik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.