Wypadające włosy, trądzik, łamliwość paznokci? Być może masz niedobór cynku

Cynk to pierwiastek należący do grupy mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jego dziennie zapotrzebowanie dla osoby dorosłej wynosi ok. 10 mg i chociaż ta liczba nie wydaje się duża, nieodpowiednia dieta i stany podwyższonego zapotrzebowania na cynk mogą spowodować jego niedobory.

Przyczyny niedoborów cynku

Przyczyn niedoboru cynku jest wiele:

  • biodostępność tego pierwiastka zmniejsza się też w wyniku stresu, stosowania używek i spożywania produktów wysoko przetworzonych,
  • zaburzenia wchłaniania składników odżywczych spowodowane chorobami jelit.
  • czasami organizm ma też zwiększone zapotrzebowanie na cynk, np. podczas ciąży, karmienia piersią, przewlekłej choroby czy zaburzeń odporności; ze względu na źródła cynku w diecie w grupie ryzyka niedoborów są też wegetarianie.

Warto zatem rozważyć uzupełnienie naturalnych źródeł cynku przy pomocy preparatów aptecznych, przykładem może tu być suplement Zincuprin, który dodatkowo zawiera także miedź. Szukając odpowiedniego preparatu, warto skorzystać z możliwości porównania cen, oferowanej przez niektóre apteki internetowe, np. Gdziepolek.pl.

W jakich produktach spożywczych można znaleźć cynk?

Cynk z pożywienia nie wchłania się zbyt dobrze. W zależności od źródła, jego biodostępność wynosi od dziesięciu proc. do 40 proc. Produkty pochodzenia roślinnego charakteryzują się gorszym przyswajaniem cynku, ze względu na obecność w nich fitynianów, szczawianów i błonnika. Z kolei zwiększenie wchłaniania cynk zawdzięcza przede wszystkim białku zwierzęcemu, niektórym aminokwasom oraz kwasom organicznym.

Jego największa zawartość jest w ostrygach, natomiast spośród bardziej dostępnych na co dzień produktów możemy wyróżnić:

  • wątrobę cielęcą i wołową,
  • pestki dyni,
  • imbir,
  • białą fasolę,
  • migdały,
  • kaszę gryczaną,
  • nasiona słonecznika,
  • chleb żytni razowy,
  • gorzką czekoladę.

Jak objawia się niedobór cynku?

Z racji tego, że cynk pełni bardzo różnorodne funkcje w organizmie, objawy jego niedoboru również mają szeroki zakres. W pierwszej kolejności mogą pojawić się:

  • zmniejszenie apetytu,
  • nerwowość,
  • niepokój,
  • ospałość.

Dalsze objawy ze strony układu nerwowego mogą obejmować zaburzenia smaku i węchu, ponadto niskie stężenie cynku nasila objawy depresji i zaburzeń lękowych. Niedobór cynku może też spowodować zaburzenia pracy wątroby i tarczycy, obniżenie odporności i kurzą ślepotę.

Niedobór cynku – dolegliwości dermatologiczne

Ponadto może pojawić się szereg dolegliwości dermatologicznych:

  • wypadanie włosów,
  • rumieniowe zmiany skórne,
  • trądzik,
  • pogorszone gojenie ran,
  • pogorszenie stanu i wyglądu cery,
  • łamliwość paznokci.

Dodatkowo u mężczyzn ma niekorzystny wpływ na liczbę i żywotność plemników, może też zmniejszać poziom testosteronu.

Niedobór cynku w ciąży

U kobiet ciężarnych, kiedy zapotrzebowanie na cynk jest większe, jego zbyt mała podaż może skutkować zaburzeniami rozwoju płodu, niską masą urodzeniową dziecka, a także może sprzyjać przedwczesnemu porodowi.

Podsumowanie

Skutki niedoboru cynku mogą być bardzo poważne. W razie zaobserwowania niepokojących objawów warto wdrożyć dodatkową suplementację, która jest najszybszym sposobem na uzupełnienie niedoborów, a także wykonać odpowiednie badania, między innymi oznaczyć poziom cynku we krwi.

fot:pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.