Dieta kopenhaska – hit czy kit? Poznaj zasady i jadłospis

Dieta kopenhaska to dieta bardzo restrykcyjna, której zwolennicy obiecują utratę wagi na poziomie nawet kilkunastu kilogramów w ciągu dwóch tygodni. Jedno pytanie brzmi — czy to w ogóle możliwe? Drugie — czy na pewno nie zaszkodzi naszemu zdrowiu? Jak każda szybka dieta-cud , ma zarówno wady, jak i zalety. Poznaj argumenty za i przeciw oraz zasady i zalecany jadłospis.

Dieta kopenhaska — o co chodzi?

Podstawa to ściśle określony, 13-dniowy jadłospis, którego należy bezwzględnie przestrzegać — tylko wówczas możliwe jest uzyskanie pożądanych efektów. W istocie polega ona na radykalnym ograniczeniu wartości kalorycznej posiłków. Znajdziesz ją również pod innymi nazwami — dieta duńska lub dieta 13-dniowa, a także, nie wiedzieć dlaczego, dieta szwedzka.

Twórcy i zwolennicy tego jadłospisu obiecują spektakularne efekty. Średnio 10 kilogramów na minusie w po niespełna dwóch tygodniach poświęceń. Osoby, które zdecydowały się ją zastosować i wytrwały do końca, mówią zwykle o spadku wagi na poziomie 4-7 kilogramów, co również jest wynikiem satysfakcjonującym, jak na tak ekspresową kurację.

Podczas stosowania diety trzynastodniowej należy ściśle przestrzegać poniższych zasad:

  • nie wolno spożywać alkoholu, słodyczy, produktów zbożowych, ani żadnych produktów, które nie są przewidziane w jadłospisie;
  • posiłki należy jeść o określonych godzinach — czas na śniadanie to godzina 8-9, obiad jemy między 12 a 14 a ostatni posiłek przed 18;
  • menu z obiadu i kolacji można wymienić, jednak tylko w obrębie jednego dnia, co daje niewielki wybór;
  • potraw nie należy solić, zamiast tego można przyprawić je ziołami;
  • należy pić co najmniej 2 litry niegazowanej wody dziennie;
  • przerwaną dietę można rozpocząć na nowo dopiero po trzech miesiącach;
  • dietę ukończoną można powtórzyć po upływie dwóch lat;
  • aby utrzymać efekty i nie spowodować efektu jo-jo, po zakończeniu należy przejść na dietę niskokaloryczną;
  • po zakończeniu diety należy spożywać preparaty witaminowe.

Jadłospis diety kopenhaskiej

Jadłospis na poszczególne dni nieznacznie się różni, przynajmniej przez tydzień — później powtarzamy plan od początku.

Dzień 1. i 8.

1. kubek czarnej kawy z jedną kostką cukru

2. dwa jajka gotowane na twardo, szklanka gotowanego szpinaku i średniej wielkości pomidor

3. befsztyk wołowy przyrządzony bez użycia tłuszczu, pięć liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień 2. i 9.

1. czarna kawa z kostką cukru — jak w pierwszy dzień

2. befsztyk wołowy, pięć liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

3. plaster chudej szynki, szklanka jogurtu naturalnego z niską zawartością cukru

Dzień 3. i 10.

1. jak w pierwsze dni, do tego grzanka

2. szklanka ugotowanego szpinaku, średni pomidor, owoc

3. plaster chudej szynki, dwa jaja na twardo, pięć liści sałaty z oliwą i sokiem cytryny

Dzień 4. i 11.

1. kawa z kostką cukru

2. jedno jajo na twardo, starta marchewka, mały kubek twarożku/chudego serka wiejskiego

3. pół szklanki kompotu owocowego, szklanka niskotłuszczowego jogurtu naturalnego

Dzień 5. i 12.

1. utarta duża marchewka doprawiona sokiem z cytryny

2. chuda ryba (300 g) gotowana na parze

3. befsztyk wołowy, pięć liści sałaty — jak wcześniej

Dzień 6. i 13.

1. kawa z kostką cukru, grzanka

2. duszona pierś kurczaka bez skóry, pięć liści sałaty z dodatkami

3. dwa jaja na twardo i duża marchew

Dzień 7.

1. herbata bez cukru, najlepiej zielona

2. chude mięso duszone lub gotowane na parze, jeden owoc

3. nic

Dostępne źródła nie zawsze są w pełni zgodne co do szczegółów jadłospisu. Przewidują, na przykład, sałatkę owocową zamiast kompotu, połowę kurczaka zamiast piersi, jagnięcinę zamiast kurczaka lub wołowiny. Są to jednak zmiany dość nieznaczne. W każdej wersji kuracja pozostaje ściśle restrykcyjna, bardzo niskokaloryczna i uboga w wartości odżywcze.

Zalety i wady diety kopenhaskiej

Kopenhaska kuracja odchudzająca posiada zarówno zalety, jak i wady, przy czym te drugie wygrywają. Do zalet należy:

  • spektakularny efekt, nawet kilkanaście kilogramów podczas dwóch tygodni;
  • krótki czas trwania;
  • dania są proste w przyrządzeniu;
  • ściśle określony jadłospis.

Wśród wad znajdziemy chociażby:

  • również ściśle określony jadłospis, ponieważ w przedstawionej formie jest bardzo uboga nie tylko w kalorie, ale i witaminy i minerały. Wprowadzanie jakichkolwiek zmian jest niedopuszczalne;
  • utrata wagi to w istocie utrata wody i masy mięśniowej, tkanki tłuszczowej jedynie w małym stopniu;
  • efekt jo-jo jest bardzo prawdopodobny
  • jest wyczerpująca fizycznie, co może przekładać się na znaczny spadek nastroju. Do częstych skutków ubocznych należą bóle i zawroty głowy, spadek koncentracji, zdarzają się również problemy gastryczne.

Kto może stosować dietę kopenhaską?

To kuracja tylko dla osób naprawdę zdrowych. Można ją stosować tylko w ostateczności — gdy szybko potrzebujesz zrzucić kilka kilogramów, choćby przed ważną imprezą (jednak licz się z pogorszeniem formy fizycznej i psychicznej). Przed rozpoczęciem stosowania diety warto skonsultować się z lekarzem, nie należy jednak oczekiwać, że będzie polecał tę dietę, gdyż jest po prostu niezdrowa. Zdecydowanie nie wolno jej stosować w przypadku:

  • cukrzycy
  • osteoporozy
  • problemów z zaparciami
  • chorób nerek
  • chorób układu krążenia
  • wykonywania pracy fizycznej
  • regularnego uprawiania sportu
  • okresu ciąży i karmienia
  • okresu dorastania – tylko dla dorosłych!
  • w podeszłym wieku.

Argumentów przeciwko stosowaniu diety wydaje się zdecydowanie więcej niż zalet. Nie można jednak zaprzeczyć, że efekty stosowania tego trzynastodniowego jadłospisu są spektakularne. Dieta kopenhaska nie jest zdrowa ani zalecana – jednak zdrowa, dorosła osoba powinna szybko dojść po niej do siebie.

Autor: Ewa Rempała

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.