Dlaczego płatki owsiane to idealne śniadanie?

Śniadanie to pierwszy posiłek spożywany przez nas w ciągu dnia. Z tego powodu powinien być wartościowy, aby dać nam siłę potrzebną do wykonywania stawianych przed nami wyzwań. Płatki owsiane są znakomitym źródłem energii. Ponadto możemy jeść je w różnych wariantach, dzięki czemu ich jedzenie nie znudzi nam się przez długi czas.

Płatki owsiane i ich właściwości odżywcze

Nasze społeczeństwo jest coraz bardziej świadome pod względem odżywiania się. Większą uwagę przykładamy do tego co jemy. Czytamy etykiety, czasami nawet liczymy kalorie. Owies jest zbożem, które bogate jest w cenne dla człowieka składniki. Nic dziwnego, że hodujemy je od blisko trzech tysięcy lat! Przyjrzyjmy się bliżej jego właściwościom.

Jedząc płatki owsiane możemy w dużym stopniu przeciwdziałać cukrzycy. Ponadto nasz układ immunologiczny zostanie wzmocniony. Dodatkowo owies wspomaga nasz układ trawienny, szczególnie w przypadku pracy jelit. Dodajmy do tego wzbogacanie naszej skóry o cenne właściwości odżywcze. Już rozumiecie, dlaczego płatki owsiane na śniadanie są tak dobrym pomysłem?

Owies jest również źródłem wielu witamin – zawiera witaminę B1, B5, B6 czy też witaminę E. Jedząc płatki owsiane dostarczamy naszemu organizmowi cennych składników.

Płatki owsiane najzdrowszym śniadaniem?

Z jednej strony dają nam uczucie sytości, z drugiej zaś są zdrowe. Zdaje się, że jest to wręcz idealne śniadanie. Istnieją nawet badania, które pokazują, że umieszczenie ich w naszej codziennej diecie może znacząco wzmocnić naszą wytrzymałość oraz odporność. Dodatkowo składniki owsianki zmniejszają uczucie zmęczenia, zarówno podczas wysiłku umysłowego, jak i fizycznego. Poprawiają nastrój i działają antydepresyjnie. Jest to więc dobry sposób na poprawę zdrowia, w dodatku w bardzo smaczny sposób.

No właśnie, smak! Istnieje cała masa przepisów na dobre płatki owsiane. Dietetycy potrafią tworzyć wiele zdrowych kompozycji, które w dodatku rewelacyjnie smakują. Jest to śniadanie, które możemy przyrządzić w zarówno słodkiej, jak i wytrawnej wersji. Istnieją nawet osoby, które zapiekają je w piekarniku. Jak widać możliwości jest naprawdę wiele.

Kolejnym argumentem za płatkami śniadaniowymi są… sportowcy i ich dieta. Osoby, które każdego dnia mocno eksploatują swoje organizmy, dobrze wiedzą, że potrzebna jest im zdrowa energia. Z jednej strony potrzebne wartości odżywcze, z drugiej źródło energii. Warto zwrócić także uwagę na ranking najzdrowszych pokarmów świata. Owies zajmuje w nim dumne trzecie miejsce, ustępując jedynie czosnkowi oraz owocom acai. Trzeba przyznać, że jest to zasłużona pozycja.

Nie ukrywajmy również tego, że dużą zaletą owsianek jest czas ich przygotowania. Są one znakomitą propozycją dla osób zabieganych, które lubią zdrowo i smacznie zjeść, ale nie mają wystarczającej ilości czasu do spędzenia w kuchni. Jest to również proste śniadanie, którego sporządzenie nie powinno nikomu sprawić większych trudności.

Płatki owsiane dobrym rozwiązaniem dla osób na diecie?

Wysoka wartość odżywcza płatków owsianych sprawia, że powinny zainteresować się nimi osoby przebywające na diecie. Duża dawka energii, wsparcie naszego organizmu oraz uczucie sytości na długi czas – czy potrzeba czegoś więcej?

Na 100 gram suchych płatków przypada zaledwie 370 kcal. Regularne spożywanie owsianki pomoże nam w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Wszystko to za sprawą beta-glukanu. Jest to frakcja rozpuszczalnego w wodzie błonnika pokarmowego wpływającego na wydłużenie działania hormonu, który odpowiada za uczucie sytości. Błonnik po połączeniu z płynami staje się lepki, dlatego usuwany jest z żołądka wolniej. Należy jednak zastanowić się nad tym, które płatki kupić. Na sklepowych półkach znajdziemy wersję zwykłą, górską oraz błyskawiczną. Zasadniczo radzimy unikać tych ostatnich. Ich ziarno jest  dodatkowo rozdrobnione i obrobione hydrometrycznie, co może prowadzić do utraty części właściwości odżywczych.

Jan Strychacz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.